Představení projektu

Projekt se zabývá tématem, které je v rámci navrhování a posuzování pozemních komunikací den ode dne aktuálnější a doposud nebylo řešeno. V principu jde o problematiku výběru vhodného typu křižovatky, především v zastavěném území, kde je důležité skloubit požadavky nejen motorové dopravy, ale i dalších účastníků dopravy, především chodců. Dodnes jsou bohužel k vidění situace, kdy se křižovatka vybere pouze na základě obecných zkušeností a nezkoumá se dále její vhodnost pro danou lokalitu, negativní dopady na okolí a intenzity motorové a pěší dopravy. Je nutné si uvědomit, že z hlediska plynulosti a bezpečnosti dopravy jsou právě křižovatky kritickými body, jelikož na nich dochází k největším interakcím mezi jednotlivými účastníky dopravy. Nevhodný výběr křižovatky může mít vliv nejen v daném místě, ale i v přilehlých oblastech.
Z hlediska stávajícího stavu prakticky žádná metodika výběru křižovatky neexistuje. Informace jsou rozdrobené do několika na sebe navzájem nenavazujících legislativních předpisů, přičemž část informací v nich uvedená je z hlediska moderního pojetí úrovňových křižovatek přinejmenším sporná. Výsledek je takový, že volba křižovatky je spíše prováděna na základě požadavku investora, většinou s ohledem na finanční náročnost projektu. Ani v případě, kdy je volba na projektantovi, se nelze spolehnout na návrh založený na objektivně vyčíslitelných parametrech. V rámci projektu tedy budou řešeny hlavní faktory, které ovlivňují návrh úrovňových křižovatek a následně veškeré dopady příslušného návrhu v dlouhodobém horizontu. Jedná se především o bezpečnost všech účastníků silničního provozu, kapacitu křižovatky, finanční náročnost nejen z hlediska stavebního, ale rovněž z hlediska provozního (energie, údržba, časové ztráty, následky zvýšené nehodovosti apod.) a ekologické dopady daného návrhu, včetně zplodin a hlukové zátěže. Na základě využití mikrosimulačních dopravních modelů křižovatek, provedení dopravních průzkumů, stanovení stavebních i provozních nákladů a vyhodnocení statistik nehodovosti stávajících křižovatek budou provedena doporučení pro volbu vhodného typu úrovňové křižovatky (resp. jejích základních návrhových parametrů), především se zaměřením na moderní typy úrovňových křižovatek. Výsledná metodika by následně byla použitelná odborným pracovníkem státní správy, projektantem či investorem při výběru vhodného typu úrovňové křižovatky na základě jasně definovaných parametrů daného typu křižovatky. Navazujícím výstupem by byl rovněž přehledný otevřený software pro multikriteriální vyhodnocení nejvhodnějšího typu křižovatky v závislosti na nastavení preference ceny, bezpečnosti, kapacity a dopadů na životní prostředí. Hlavní přednost tohoto projektu je komplexnost popisu silničního provozu, po stránce bezpečnosti-kapacity-plynulosti, s rozšířením o finanční náročnost a vlivy na životní prostředí, spolu s hlediskem kompletnosti účastníků silničního provozu a s aparátem pro rozhodování při výběru výsledné varianty.